Zelfs zwaar aangepast blijft de duurste auto van begin jaren 90 steeds onbereikbaarder
De auto’s van begin jaren 90 roepen nostalgie op. Sommigen veranderen drastisch, maar hun waarde blijft torenhoog. Vooral de duurste modellen lijken steeds ongrijpbaarder te worden.
Waarom zelfs flink opgefriste youngtimers duurder en zeldzamer worden
De jaren 90 brachten bolides die nu als heilige graal worden gezien. Zelfs auto’s die zwaar aangepast werden verliezen niets van hun charme of prijsklasse. Collectoren betalen steeds meer, waardoor ze moeilijker te bemachtigen zijn!
Dodge Viper RT/10: de ruige knaller met vinyl ramen
De Dodge Viper RT/10 uit 1992 was een droomwagen van de toenmalige Chrysler-baasmeneer Bob Lutz. Lichtgewicht met een kunststof carrosserie en zelfs vinyl zijruitjes zorgden voor een uniek rijgevoel. Dit model trok kopers met zijn 8-liter V10 motor die met 406 pk binnen 4,2 seconden naar 100 km/h sprintte.
Of je hem nu bewondert voor zijn rauwe kracht of zijn iconische design, bezit van zo’n rijdend kunstwerk blijft voor velen ver weg. Een Viper is pure passie, maar ook pure portemonnee!
Renault Twingo: de kleine stadsheld met grote persoonlijkheid
Wie denkt dat dure auto’s altijd groot en imposant zijn, vergist zich bij de Renault Twingo. Dit schattige MPV’tje uit 1992 met zijn vrolijke knoppen en innovatieve schuifbank vormde een stadsicoon. Ondanks zijn compacte formaat bood hij verrassend veel zitruimte en flexibiliteit.
De Twingo was een feest voor het oog met kleuren als mintgroen en zachtgeel. Zijn charme en praktische design houden liefhebbers warm, maar de prijzen stijgen ook hier gestaag.
Alfa Romeo 155: de controversiële opvolger die raceliefhebbers betoverde
De Alfa Romeo 155 kreeg zware kritiek omdat hij de achterwielaandrijving inruilde voor voorwielaandrijving. Toch klonk hij verrassend sportief en de 2.5 V6 TI versie was een beest op het circuit met meer dan 400 pk. Zijn ‘Wide Body’ variant uit 1995 verzamelden fans ondanks alle twijfels.
Het was een auto die lef toonde en dat betaalt zich uit in haar toenemende waarde. Dit model toont hoe zelfs kritische veranderingen een klassieker kunnen voortbrengen die blijft fascineren.
Ferrari 456: ingetogen elegantie met brute snelheid
In een tijd waarin Ferrari’s steeds opzichtig werden, bleef de 456 stijlvol en relatief rustig. Ontworpen door Pininfarina combineerde hij pure klasse met brute kracht. Met maximaal 442 pk en een topsnelheid rond de 300 km/h reeg hij de prestaties aan elkaar.
De manuele zesbak en de 12-cilinder motor maken hem een droom van technologische perfectie. Zelfs prins Bernhard kon deze meesterlijk ingetogen schoonheid waarderen.
Aletta Jacobs ist die Seele des Blogs. Als echte Münchnerin mit einem Händchen für die feinen italienischen Aromen, teilt sie ihre Liebe zur perfekten Pizza und zur bayerischen Gastlichkeit. Lena weiß, wie man herzhafte Tradition und mediterrane Leichtigkeit harmonisch verbindet. Sie gibt hier die besten Tipps, neue Kreationen und alles über unsere Spezialitäten.
Comments
Leave a comment